De berg op, de lanen in.. - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Auk - WaarBenJij.nu De berg op, de lanen in.. - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Auk - WaarBenJij.nu

De berg op, de lanen in..

Door: Auk

Blijf op de hoogte en volg Auk

14 Juli 2017 | Peru, Machu Picchu

Machu Picchu. Of zoals wij het allemaal uitspreken: Oude Penis. That's right: de Inca's houden wel van een woordgrap. Als de Inca's degenen waren die de stad Machu Picchu (uit te spreken als Pigtoe in plaats van Pitsjoe, wat oude berg betekent) noemden. Wat ook weer een anachronisme is; niet de Inca's maar de ontdekker van stad gaf in 1911 de beroemde naam. Wat ook weer niet echt de ontdekker was; 50 jaar eerder plunderden een aantal Duitse avonturiers de Inca stad van al haar schatten. Een ding weet ik wel: de Inca's houden van trappen.

Een trap met een hoek van 90 graden is ergonomisch verantwoord. Het loopt prettig en je weet, stap voor stap, wat je kunt verwachten. Net als ik vonden de Inca's de routinematigheid en voorspelbaarheid van wiskunde maar saai. Schots, scheef en telkens weer een andere tree. Zo ziet de weg naar boven er uit. Oh en de berg is wel onder een hellingsgraad van 60 graden; gewoon omdat het kan.

Boven aan de berg blijkt ons ticket voor gisteren. Zouden we dan voor niets om half vier zijn opgestaan? Er achter komen dat de astmatische lama een aantrekkelijke dansmove is bergopwaarts , maar voor een dichte poort komen te staan? Met charisma en flair, in hoeverre mogelijk in deze staat van zijn, smoezen we ons naar binnen. Naar buiten komen we niet meer; plassen moet maar tussen de ruïnes.

Waar IS Europa en het Midden Oosten terroriseert zijn dat in Peru de leraren. Te weinig loon en zeurende kinderen maakt dat ze al weken de straat op gaan. Met stenen blokkeren ze de wegen en treinrails, wat het bijna onmogelijk maakt voor toeristen om de Oude Penis te bereiken. Geruchten van stenen die naar toeristenbusjes worden gegooid en ME'ers op straat maken de sfeer drukkend. Dit is onze smoes; we zijn niet op tijd door de staking.

Inca's, wat eigenlijk alleen de adel van de quechuas waren, bouwden hun stad boven op de berg. Duizenden lieden bouwden dag en nacht door. Ze hadden geen wiel, wat maakt dat stenen versjouwen een hels karwei was. Knap zou je denken; dat ze desondanks zo'n gigantische stad hebben weten te bouwen. Dat zou het zijn, ware het niet dat Machu Picchu in ongeveer 1440 is gebouwd en het wiel al in de vroege steentijd is uitgevonden. Nou weet je dus ook meteen de origine van het spreekwoord 'die heeft het wiel niet uitgevonden'.

Historische feitjes terzijde is het een bijzonder schouwspel. Als de zon achter de berg verschijnt en de stralen de eeuwenoude stenen belichten, kun je niet anders dan geëmotioneerd raken. Dat dit vredige gevoel abrupt ten einde komt door een groep luidruchtige Amerikanen op zoek naar het WiFi wachtwoord (M@chup!cchu123) doet daar geen afbreuk aan.

Het is dan niet alleen een Oude Penis maar een verdomd mooie Penis (ik kan natuurlijk grappen maken over dat we die bestegen hebben maar dat zou veel te plat zijn).