Diep in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Auk - WaarBenJij.nu Diep in Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Auk - WaarBenJij.nu

Diep in Arequipa

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Auk

02 Juli 2017 | Peru, Arequipa

Ons hostel in Arequipa lag in het sanitair-walhalla van Peru. Eten kon je er niet vinden, maar alle 276 winkels om ons hostel heen verkochten wel de nieuwste toiletten. Waar je nog steeds geen wc-papier door heen mag gooien.

Het is ongeveer een wandeling van 30 minuten vanuit ons hostel naar het centrum van Arequipa. We lopen langs de universiteit, twee ontzettend lieve kittens en langs miljoenen straatverkopers. Met als hoogtepunt: een man met een weegschaal. Voor 5 soles weet je precies of je die pizza vanavond nu wel of niet mag eten. Fantastisch.

Overal in Arequipa is el Misti, een enorme, kegelvormige vulkaan, duidelijk zichtbaar. El Misti ziet er, op de sneeuw bij de top en het uitblijven van lava en rook na, precies zo uit als je een vulkaan verwacht. Enorm en kegelvormig. Toen ik vroeger op de basisschool een vulkaan tekende, tekende ik eigenlijk el Misti.

Overal in Arequipa hoor je het nummer 'Diep in de zee' van Disney's de Kleine Zeemeermin. Aanvankelijk dachten we aan een hele luie straatmuzikant met zijn een nummer op repeat, maar omdat we hem nooit hebben kunnen ontdekken, groeide het mysterie. De laatste avond in Arequipa zaten we heerlijk op een balkonnetje, in de zon, met el Misti op de achtergrond cocktails te drinken, toen Aukje 'Diep in de zee' begon mee te zingen. Enkele straten verderop klonken de vrolijke noten van de zoete Disneymuziek. Met iedere slok pisco sour kwam de muziek dichterbij. Wij zaten letterlijk op het puntje van onze kruk. Ieder moment kon de muzikant de hoek om komen. Maar dat gebeurde niet. Het bleek slechts de vuilniswagen te zijn..

Vanuit Arequipa gaan we naar Cabanaconde, een klein plaatsje in de Colca Canyon. Terwijl wij afscheid nemen van de eigenaren van het hostel, begeleiden zij ons naar onze taxi. 'Ze spreken geen woord Spaans' zegt de hosteleigenaar tegen de chauffeur. Helaas in ons Spaans goed genoeg om hier beledigd over te voelen, maar niet goed genoeg om iets tegen in te brengen...