Nog iets minder dan een maand.... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Auk - WaarBenJij.nu Nog iets minder dan een maand.... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Auk - WaarBenJij.nu

Nog iets minder dan een maand....

Door: Auk

Blijf op de hoogte en volg Auk

06 Juni 2016 | Nederland, Nijmegen

Nog iets minder dan een maand en ik vlieg de halve wereld over. Natuurlijk had ik het zo gepland dat ik exact een maand van te voren een verslag zou schrijven. Maar zoals alles in mijn leven valt ook dit niet te plannen en heeft het even moeten wachten. Nog iets minder dan een maand; als ik me dit realiseer maak ik me toch een beetje ongerust.

Voor het eerst alleen weg en voor het eerst zo lang. Oh ja! Voor het eerst naar de andere kant van de wereld. Hoewel de steden in Europa mij tot op heden prima hebben vermaakt, zal ook ik er aan moeten geloven. Even loslaten dat ik mezelf niet als avontuurlijk zie en even loslaten dat ik de jongste ben thuis en gewend ben om opgevangen te worden.

Wat me het allereerst opvalt is het regelwerk. Van visum tot injecties, van oppas voor Moos tot aan malariapillen. Vandaag nog heb ik een busrit van twaalf uur waarbij ik eigenhandig als een soort vluchteling de grens over moest lopen (tot aan de man met het geweer), ingeruild voor een vlucht van een uur. Een hoop geregel dus. En dat alles voor zes weken Cambodja.

Dat is waar ik heen ga. Het buurtland van Vietnam, Laos en Thailand. Van de duizenden jaren oude Khmercultuur met haar uitgestrekte Angor Wattempels tot aan de verschrikkingen van de Pol Pot dictatuur. Ik ga het allemaal zien. Vier weken geef ik Engelse les aan Cambodjaanse schoolkinderen en twee weken reis ik rond.

In deze resiverslagen wil ik jullie een beetje meenemen in mijn reis. Ik hoop dat ik me zal verbazen, verwonderen en bovenal een hoop ga leren.

• 27 Juni 2016 - 18:39

Sonja:

Wat fijn dat je die extra vlucht geregeld hebt! Ik vond het maar een naar idee dat je zo te voet de grens over moest in je eentje... dit neemt al een zorg weg!